:: Virus Influenza A H1N1 ::

Hmm…aku rase aku agak lambat dalam bercerite pasal virus ni..ah xkisahlah tu..Bile bace suratkhabar ke internet ke berite ke kat mane2 sekalipun, sume org bercerite pasal H1N1 ni..di Malaysia sendiri virus ni semakin menjadi2..tp xde lagi la kawasan panas virus ni…walaupun virus ni semakin menjadi2, knape eak rakyat Malaysia ni susah nak mengambil langkah2 pencegahan seperti memakai mask..aku pun same jgak..kekadang pkai kekadang x..hehehe.ikut suke rase hati jek..hehehe..tp denagn memakai mask, aku rase ni la cre paling senang untuk mengurangkan risiko terkena virus ni.Selain tu kite blh gne sanitizer.mcm2 sanitizer ade jual kat farmasi or kdai2 biase…dettol ade, life bouy ade mcm2 la..


Cerite pasal H1N1 ni aku teringat adik aku yg kat poli jb tu..bile abg aku call ckap adik aku kne kuarantin…peh terkejut gler..padahal poli jb bru je dibuka semula selepas kuarantin seminggu..suhu badan dy hampir 39 degrees..so bile jumpe doc, dy kate kne kuarantin 2days…tp adik aku ni agak sengal jgak la…kuarantin ke xuarantin ke tetap p kelas..rajin sgt…selepas tu angah aku plak cter kawan tempat kerja dy, 2 org meninggal sebab positive H1N1..kes yg same..masing2 tgh pregnant..so baby dalam kandungan akan mati dulu before ibunye…seramnye dgr…


Dan sekarang ni plak yg paling aku risau bile mr.raden mengadu batuk2 n selsema..ish risau sgt2..almaklumla Mr.raden bru je balik dr KL tgok aku konvo..hope mr.Raden negative la dr virus ni..syg mesti jumpe doc dengan kadar yg segera taw..jgn wat xkisah jek..xambil peduli pasal kesihatan yek…nanti sape yg susah?? Putri jgak kan??hehhee..


Kepada rakyat MALAYSIA : ambillah langkah2 pencegahan dalam mengurangkan risiko jangkitan virus influenza A H1N1..Jadilah rakyat yang peka dengan kesihatan diri..

Daaa……………..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...